Proiect Postdoctoral 2010-2012

DEZVOLTAREA MEMORIEI DE LUCRU IN RELATIE CU FUNCTIILE EXECUTIVE SI PERFORMANTA SCOLARA

Finantare: UEFISCSU, PN-II-RU 427/2010
Proiectul urmareste investigarea detaliata a constrangerilor intrinseci si extrinseci implicate in dezvoltarea memoriei de lucru in perioada prescolara si scolara timpurie (la 5, 7 si 10 ani). Acest interval reprezinta o perioada critica, in care functionarea memoriei de lucru se afla la interfata influentelor intrinseci (maturare cerebrala asociata cu dezvoltarea functiilor executive) si ale celor extrinseci, reprezentate de noile solicitari ale mediului scolar si familial. In acest context, ne propunem: 1) analiza componentiala a sarcinilor de memorie de lucru, pentru a identifica mecanismele implicate; 2) evaluarea performantei mnezice ca rezultanta a unor diferente inter-individuale si 3) identificarea predictorilor mnezici optimi ai functionarii scolare. Analiza componentiala va viza distinctia intre dezvoltarea componentei de stocare si a celei de procesare a memoriei de lucru, punandu-le in relatie cu memoria de scurta durata si cu cea de lunga durata. In analiza diferitelor procese implicate in functionarea memoriei de lucru, accentul va fi pus pe capacitatea de actualizare a informatiei (updating) in relatie cu functionarea executiva in ansamblu. Pentru realizarea celui de-al doilea obiectiv, performanta mnezica va fi pusa in corespondenta cu diferente inter-individuale (varsta, inteligenta, nivel de anxietate, mediu familial), oferind o imagine integrala si integrata in mediul psiho-social al copilului. La finalul demersului, sarcinile identificate ca fiind cei mai buni predictori ai performantei scolare vor realiza bazele unui program de training al memoriei de lucru, existand cercetari care demonstreaza posibilitatea imbunatatirii acesteia prin exercitiu, precum si transferul progresului inregistrat la nivelul inteligentei fluide. Astfel, rezultatele cercetarii se vor traduce intr-un program pentru identificarea si prevenirea timpurie a instalarii unor deficite de invatare, precum si pentru asigurarea functionarii scolare optime.

REZULTATE

Visu-Petra, L., Cheie, L., Benga, O., Alloway, T. P. (in press). Effects of trait anxiety on memory storage and updating in young children. International Journal of Behavioral Development. DOI: 10.1177/0165025410368945, disponibil pe Sage Insight (http://sageinsight.wordpress.com/2010/11/17/effects-of-anxiety-on-memory-in-young-children/)

Visu-Petra, L., Cheie, L. (submitted). Immediate and delayed memory for emotional information in high-anxious young children.

Visu-Petra, L., Cheie, L., & Benga, O. (2010) Short-term and long-term remembering in children with high trait anxiety: An investigation using emotional stimuli, Symposia (short communication), Psychology & Health, 25(6), 101—131

Cheie, L., Visu-Petra, L., & Miclea, M. (2010). The role of trait anxiety and cue salience on young children’s prospective memory performance. Posters (short communication), Psychology & Health, 25(6), 137—376

Visu-Petra, L., Cheie, L., Benga, O., & Alloway, T.P. (2010). Working memory in relation to trait anxiety in young children. Poster prezentat la conferinţa internaţională PSIWORLD, Bucureşti, noiembrie 2010.

Cheie, L. & Visu-Petra, L. (2010). Trait anxiety in young children: effects on immediate and delayed memory for emotional stimuli. STAR2010: 31 st World Conference on Stress and Anxiety Research, August, Irlanda, 2010.

Cheie, L., Mocan, O., & Visu-Petra, L. Relaţia dintre anxietate şi actualizare mnezică la copiii de vârstă şcolară mică. Conferinţa naţională de Psihologie, Iaşi, septembrie 2010.

INSTRUMENTE STANDARDIZATE UTILIZATE IN CADRUL PROIECTULUI

Automated Working Memory Assessment (AWMA, Alloway, 2007; adaptare Visu-Petra, 2008)

Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF; Gioia et al., in curs de adaptare)

Sistemul Achenbach al Evaluării Bazate Empiric (ASEBA; Achenbach & Rescorla, adaptare Dobrean, 2008)

Scalele Spence de evaluare a anxietatii pentru prescolari (Spence et al., 2001; adaptare Benga, Tincas, & Visu-Petra, 2010 )

SARCINI NOI DEZVOLTATE IN CADRUL PROIECTULUI

WM-DET-EM – evalueaza memoria de lucru si detectia stimulilor cu valenta emotionala

Actualizare mnezica – sarcina ce evalueaza capacitatea de actualizare cu subcomponentele ei (cf. Ecker et al., 2010) adaptata pentru prescolari si scolari mici (sarcina “Animalele din jungla”).

Pentru informatii suplimentare: laurapetra@psychology.ro